torsdag 24 januari 2008

Otrohet

Jag behöver en ny lap-top!
Min nuvarande dator fick jag när jag fyllde 18 år, alltså för tre år sedan. Tre år är en väldigt lång livslängd för en dator, den har aldrig blivit konfigurerad men den har fungerat bra. Nu är den självklart väldigt trögstartad och om man har den på i mer än två timmar så börja den bli långsam igen. Den har som bäst prestanda mellan cirka 20 minuter efter start och upp till två timmar senare. På grund av datorns ålder så är fläkt- och kylsystemet inte så välutvecklat, efter dryga 45 minuter så känns det som om benen ska brinna upp om man har den i knäet och den låter som en torktumlare för att fläkten måste blåsa runt så mycket luft hela tiden. Den är väldigt tung också och designen känns inte riktigt aktuell heller.

Det är helt enkelt dags att införskaffa en ny!

Jag har under den senaste veckan surfat runt på lite olika elektronikkedjors hemsidor så som El-giganten, Expert, Onoff och Pc-city på min gamla dator. Det känns helt fel, sitter på min gamla dator och letar efter en ny. Det är ju som att gå ut på krogen med sin pojkvän för att ragga på nya killar, det känns väldigt jobbigt. Jag är helt enkelt otrogen mot min dator som varit med mig genom alla åren, genom hela min gymnasieperiod som bestod av många uppsatser och avhandlingar som krävde mycket tid av mig och min dator. Vi var ett grymt team, presterade alltid på topp nivå. Jag försöker dessutom smyga med det lite, tittar in på hemsidorna lite försiktigt och byter mellan elektronikhemsidan och någon annan hemsida hela tiden för att det inte ska märkas att jag tittar på nya datorer med min gamla.

Jag vet ännu inte heller bestämt vad jag ska göra med den gamla datorn när jag har fått den nya. Ska jag slänga den på tippen eller ska jag låta den stå och samla damm i någon bokhylla, hur ser min väns framtid ut? Mamma hintade i iofs att hon kunde tänka sig att ta över den trots att den är så långsam.

Jag låter nog mamma ta den, om hon är snäll och inte förstör den...

Jag kommer alltid att minnas dig min gamle, långsamma och varma vän! =)

Inga kommentarer: