torsdag 3 januari 2008

Nu är jag förbannad!

Var är alla plogbilar?

Den första riktiga snön som har en liten chans att ligga kvar fram till helgen faller och det finns inte en enda plogbil i sikte. Vad händer? Var är de? Det är inte precis så att de har haft mycket att göra den här vintern, de är ju inte direkt upptagna på annat håll. Jag tycker att de borde finnas en hel hög med ploggubbar och gummor som bara sitter och väntar på att det ska falla lite snö, men icke. (Vad jobbar egentligen plogare med på sommarhalvåret, gräva grävskopa?) Här har jag fått sladda runt med min Seat hela dagen. Halt och moddigt så man måste hålla ratten med två händer när man ska byta fil på motorvägen och ligga på tvåans växel i korsningar och rondeller för att inte glida av körbanan. Bedrövligt. Skvätt på rutan från bilen framför så man gjort av med halva tanken spolarvätska. När jag gick från bilen till ytterdörren blev jag helt dyblöt om fötterna eftersom snön var ankeldjup. Katastrofläge utlyses!

En annan farlig iakttagelse angående oplogade trottoarer; jag åker i min bil, är nästan hemma. Framför mig ligger en nedförsbacke med en vänsterkurva, i kurvan går en dam på promenad, svartklädd. Jag tänker inte mer på henne, där var hon. Mitt i kurvan inser jag att kärring inte går på trottoaren, eftersom den inte är plogad. Men på vägbanan är snön tillplattad av alla bilar som kört där så den kunde lika gärna varit plogad i hennes ögon. Jag kommer i min bil i vänsterkurvan i nedförsbacken, kärringen går på vägen med ryggen mot mig, det är halt och det är mötande trafik. Vad som helst hade kunnat hända. Lyckligtvis, efter lite rattsving och några svordomar så kör jag inte över henne. Idiot! Gå mitt i gatan sådär.

Vad är det som tar sådan tid? Det är ju inte så att det började vräka ner snö för några timmar sedan så att plogbilarna inte har hunnit mobilisera sig ännu. Nej, nej det började snöa igår eftermiddag, ganska rikligt redan då och nu är klockan tolv idag. Jag minns i min barndom hur plogbilarna snabbt var på plats mitt i natten om så krävdes för att ploga bort snön för alla som skulle jäkta till jobbet morgonen därpå. Jag har sovrumsfönster mot vägen så jag kunde se plogbilarnas saftblandarljus blinka inne i mitt sovrum när jag låg i min säng.

Jag skulle vilja ta ett snack med Herr Plogbilsmobiliserare and give him a piece of my mind!

Jag hatar vintern!

Ps. Under tiden som ja har suttit här och skrivit detta inlägg så har det åkt förbi två plogbilar utanför mitt fönster, go figure.

Inga kommentarer: