torsdag 19 februari 2009

I'm sorry men jag har svårt att tycka synd om den här kvinnan...

...jag tittade nyss på ett inslag på Aftonbladet TV om en tjur som lyckades rymma från arenan under en tjurfäktning och trampade ner en kvinna så att hon fick allvarliga skador och skickades till sjukhus.

Jag är ledsen men jag kan inte tycka synd om henne på samma sätt som jag hade gjort under vilka andra omständigheter som helst annars. Tjurfäktning är vidrigt och om man går på en fäktning förtjänar man att bli nertrampad. Betala pengar till giriga arrangörer för att se ett stackars djur bli uppjagat och stressat till att gå till attack mot matadorens röda muletas efter att ha först ha fått picadorens lans stucken i ryggen och sen fått hela nacken spetsad med små svärd eller banderillras är avskyvärt. Det är väl inte konstigt att tjuren försöker fly.

Det här är djurplågeri på högsta nivå om ni frågar mig. Fightas med ett djur efter att ha försvagat djurets förmåga att försvara sig. Jag läste att de där svärden de sticker i nacken på tjuren inte bara är till för att göra honom svag och tömma honom på blod utan att om de sitter i nacken så förhindrar det tjuren från att hålla upp huvudet och den kan då inte använda all sin styrka i sina attacker. Hur manligt är det? Det är ju som om man skulle huga av högerarmen på en boxare med en vass höger innan han får gå in i ringen och möter sin motståndare. Tjurens försvar är ju hans stångande med hornen. Vill man ha lite machostatus får man väl gå in på lika villkor, båda i full styrka. Vem skulle då kliva in i arenan med en tjur?

Sen när tjuren är helt utmattad och har förlorat mycket blod så skrattar man åt den när han luras till att instinktivt följa matadorens röda mantel. Här ska då matadoren visa att han dominerar djuret och att han kan få djuret dit han vill. Manligt att leka med ett döende djur, verkligen.

Usch, usch, usch

På bilder ser man verkligen hur djuren lider, tungan hänger utanför munnen av utmattning och blodet rinner ner längs hela benen och ryggen, hemskt. Det hela avslutas med att matadoren avrättar djuret mitt i arenan. Han sticker sitt svärd genom skuldran in i tjurens hjärta och publiken jublar och hyllar matadoren som en hjälte medans tjuren släpas ut av mulåsnor. Stor ära ställs ansikte mot ansikte med total förnedring.

När ska tjurfäktning bli olagligt? Självklart finns det något som alltid försvårar – pengar. Tjurfäktning måste ju omsätta enorma summor pengar och oj vad ska hända med traditionerna? Jag känner bara såhär att nu efter hela den här ”dunskandalen” efter ”Kalla Faktas” avslöjande om hur gäss plockas på dun och fjädrar levande och även om de stackars ”merinofåren” som skärs i rumpan utan bedövning för att nån insekt inte ska lägga ägg i skinnvecken. De här produktionssätten har ju fått mycket kritik och till och med gått upp i Europadomstolen. Bra tycker jag men dunet och ullen används ju till något som vi människor behöver medans tjurarna lidande är bara för människors nöje.

Jag försvarar självklart inte den delen av dun- och ullindustrin bara för att vi behöver varma jackor och mjuka tröjor men problemet har fått mycket uppmärksamhet medans jag tycker man aldrig hör något om tjurfäktning eller det var iaf länge sedan. Ta tag idet nu också. Och nu när jag såg det där klippet på Aftonbladet TV och de framställde tjuren som boven och det var så himla synd om kvinnan och publiken blev skräckslagen då blev jag bara FÖRBANNAD!

Tänk bara på Disneys ”Ferdinand”, hade den filmen blivit lika populär och älskad om man hade fått se hur en äkta tjurfäktning går till. Om Ferdinand hade fightats som hans syskon hade gjort om de tagits till arenan istället för honom, om filmen hade slutat med Ferdinands död. En utbild på hans gravsten istället för en bild på hans silhuett vid korkeken. En avskyvärd försköning av en fruktansvärd sport präntas in i vårt minne redan som barn på julafton…

4 kommentarer:

Fanny sa...

Bra inlägg Elin, jag håller helt med. Tjurfäktning är absolut vidrigt, jag fattar inte att det fortfarande är lagligt. Min lag är: "gör aldrig mot ett djur vad du inte skulle göra mot ett barn".

Anonym sa...

Vad skönt att se andra tycka det är lika sjukt som jag gör. Blir helt förstörd då jag tänker på att det verkligen händer! Verkligen bra att du skriver ner det så andra förhoppningsvis börjar förstå!

Johanna sa...

Det är verkligen helt sjukt! Skrev precis själv ett inlägg om tjurfäktning och så halkade jag in på din blogg. Finns inte ord för hur mycket jag hatar det! BRA INLÄGG!

bubbelgum & sockervadd sa...

Håller med dej helt och fullt!