lördag 31 oktober 2009

Vardagen ger oss svar

Jag ska nu själv svara på min egna fråga i tidigare inlägg: det är idag man ska gå till kyrkogården, på "Alla helgons dag". Hur har jag kommit till denna insikt? Jo, när jag åkte hem från jobbet idag och i vanlig ordning åkte igenom Solna kyrkogård precis utanför Kraolinska sjukhuset istället för att ta motorvägen hem. Detta brukar i vanliga fall vara en genväg men det var det inte idag!

Det var så mycket folk på och på väg till kyrkogården att det var lång kö, trottoaren såg ut som en vandringsled för pilgrimer. Det fanns t.o.m. människor i neongula jackor som stod med en liten karta i handen. Jag vet dock inte om de dirigerade trafik, guidade människor till olika platser på kyrkogården eller om de skötte parkeringen, det är oklart.

Men parkeringarna var iaf proppfulla och när jag åkte förbi där kom det en polisbil och ställde sig på trottoaren så att han parkerade in säkert tre bilar som stod korrekt parkerade på parkeringen, även det oklart. Vad gjorde snuten där överhuvudtaget? Allt såg väldigt lugnt och fridfullt ut, aja vem vet?

Alla hade antingen en brunkasse med blommor, lite ris eller en krans i handen som de förmodligen skulle lägga på en saknads grav. Man kan säga att blomsteraffären som ligger på gatan som går igenom kyrkogården gjorde BIG business idag! Det här måste vara deras bästa försäljningsdag på hela året. Kul för dem, för annars har deras butik en ganska dålig placering. Kanske inte är jättemycket trafik på kunder just där de resterande 364 dagarna om året.

Summa summarum: idag lördagen den 31 oktober 2009, "Alla helgons dag", ska man gå till kyrkogården och göra fint på graven. Och jag som inte har någon grav i Stockholm får gå dit och tända ett ljus. (Man bör även gå till graven någon annan dag om året också, kan man tycka.)

Inga kommentarer: