tisdag 25 augusti 2009

Billsta

Igår åkte jag, Billan, Linus och Mange ut till Billans landställe och käkade middag. Jag och Billan cyklade iväg ut i skogen till ett nytt kantarellställe som Billans föräldrar tipsat om. Det fanns skitmycket svamp där, vi fåck nästan hela korgen full. Så det blev kantarellmacka innan middagen. Jag smakade igen för jag vill att jag ska tycka att det är gott. Men det smakar ju bara svamp och det är inte så mumsigt asså, bara mjuk-slemmigt typ. Trist. Så jag käkade bara rostmacka med smör sen, det är gott.

Jag och Billan sov kvar i deras koola hus som säkert är flera 100 år gammalt, riktigt mysigt. Linus och Mange skulle jobba. Jag sover så jävla bra på landställen, helt däckad. Det är nog luften och känslan av att vara långt bort från alla måsten, på landet måste man ingenting. Jag och Billan låg och pratade lite mys i sängarna innan vi släckte lampan som man gjorde när man var liten. 12 timmar sov vi, mycket väl utsövd. Frukost i solskenet ute i trädgården och sen tog vi cyklarna ut i skogen igen för att plocka mera svamp. Haha fy fan, vi cyklade på så igenväxta stigar att man nästan körde fast. Gräset nådde en typ till midjan när man satt på cykeln men det var askul, vi dundra fram där mellan åkrarna. Vi kom fram till ett känt kantarellställe men där var det väldigt utplockat och man såg på den nedtrampade marken att mycket folk hade varit där och plockat. Så där hittade vi inte så mycket men vi hittade varsin SKITSTOR kantarell. De är de på bilden här nere. Den lilla är en "normal stor" kantarell så ni ser ju hur stora de andra är. Den största till höger hittade Billan.


Sen cyklade vi vidare och utforskade lite nya ställen och vi hittade ändå ganska mycket svamp, vi plockade lite svart trumpetsvamp också. Dem var det hål rätt igenom så jag drog ett trumpetsolo ute i skogen men jag tror inte Billan hörde...

Det finns grisar där ute vid deras hus, skitroligt. 3 jättesöta små grisar, det har funnits 4... Vi gav dem potatis från dagen innan och de mumsade med stor aptit i sig knölarna. Mycket kul. Men sen var vi tvungna att åka hem för Billan skulle jobba. Synd för det är så najs att vara på landet, I love it.

1 kommentar:

Fancy sa...

Men du, jag väntar på din "jag grinar till"-lista