tisdag 18 december 2007

Sesamolja och celluliter

I helgen hade jag hemmaspa som en annan blogg tipsat om som jag tyckte verkade bra. Olika metoder och masker som man kunde göra av vanliga livsmedelsprodukter som man har hemma, intressant tänkte jag. Och det visade sig var superskönt!

Först ett jättevarmt bad med badkula som luktade av exotisk frukt, lite skön musik i bakgrunden...aaaaah, sweet serenity

Efter badet skulle jag smeta in håret i en mask: sesamolja, olivolja och lite lavendelolja. Jag saknade lavendelolja vilket var en väldig otur för jag tror att den enda anledningen till att man skulle ha i lavendelolja är för att de luktar gott. FÖR sesamolja luktar INTE gott, fy fan det var en lukt som gjorde mig riktigt illamående, det luktade snusk. En hårmask ska man gärna ha i en lite längre stund för att effekten ska bli riktigt bra, det var inte trevligt att gå runt med det där i håret.

Med håret i sesammask började jag med en peeling: grovt havssalt, kaffepulver och olivolja.
Den gjorde min hud mjuk och len och helt bajsbrun av kaffet. Grejen med kaffe är att det innehåller antioxidanter som är bra mot celluliter och jag måste erkänna att jag har celluliter; ångest, celluliter vid 20 års ålder, uscha! Faktum är att de börjar försvinna nu, jäj, mitt bästa tips: skaffa ett sånt där massagedjur och massera området med celluliter så ofta det går. Funkar jättebra och pricken över i:t var kaffepeelingen. Det kanske bara är psykologiskt att det känns som om de håller på att försvinna men jag tror faktiskt inte de och hoppas inte de!

Tillsist en ansiktsmask: olivolja, flytande honung och rött te. En sval och kletig mask med lite skrubb feeling eftersom te är lite rivigt. Just den här masken var nog inte optimal för min hudtyp men jag tror att den kan vara riktigt bra för människor med riktigt torr hy.

Idag är det onsdag och mitt hår luktar FORTFARANDE äcklig sesamolja trots att jag har tvättat håret två gånger, ge mig lavendelolja nu. Man känner en liten svag doft om man får hår i ansiktet eller om man vrider på huvudet fort, ingen höjdare! Men mina celluliter är påväg att försvinna!

1 kommentar:

Lykkan sa...

du ska ha kallpressad sesamolja.. den vanliga luktar skit, den kallpressade är i princip luktfri!