torsdag 20 december 2007

Frost...

Jag hatar vintern!

Ärligt, jag ser inget positivt med vintern trots att mina vänner tjatar om att det är så himla mysigt och att det är så väldans roligt att åka skridskor, pulka och skidor. Ja, det är mysigt och roligt eller det var mysigt och roligt. För några år sen, då det var vinter på riktigt: pudersnö, knarr under skorna, långa istappar från taken och gnistrande vidder. Det är vinter!

Nu, efter klimatförändringarna, är det bara det dåliga med vintern kvar: kallt, mörkt, snöslask, torr hy, elektriskt hår, tunga varma fula vinterkläder och frost

Man välter ur sängen i den mörka decembernatten, hasar sig in i badrummet, inser i spegeln att det finns inget man kan göra åt sitt utseende. Det är bara att inse; vinterlooken är här: blek, hängig och tråkig. Smyger in på rummet för att klä på sig stickade koftor, långtröjor, långbyxor, halsduk och mössa. Tåkigt!

Nu bär det ut i mörkret och kylan på väg till arbetet. Bilen står och väntar runt hörnet, skönt att dimpa ner bakom ratten, dra på högsta på stjärtvärmaren och låta fläkten blåsa varm och fri!

Innan denna befrielse från kylan kan bli verklighet måste man SKRAPA BORT FROSTEN från rutan! Fingrarna blir kalla, man måste luta sig över hela jävla bilen för att nå till mitten av framrutan eller jag måste iaf, längd är kanske inte mitt starkaste kännetecken. Tid tar det också, inte väldigt mycket men lite, tid från mitt bilmys och min sömn. Jag har behövt ställa väckarklockan lite tidigare för att jag ska hinna skrapa bilen och inte komma för sent till arbetet.

Förra året hade jag en matta på framrutan under natten. Hur smart som helst. Istället för att skrapa bort frosten från rutan när man kom ut till bilen så drog man bara bort mattan och la den på golvet i baksätet så den kunde torka lite och sen körde man iväg. Wrum, så fort gick det!

Katastrof, mattan är försvunnen...

...och jag tänker inte köpa en ny

Jag får fortsätta skrapa frosten tills jag dör

Inga kommentarer: