måndag 20 oktober 2008

Nintendo Wii for sale, tydligen...

Igår när jag satt på jobbet ringde det en kille, Niklas, till min mobil:

E: Hej det är Elin
N: Ja hej, jag heter Niklas och jag vann budgivningen på ditt Nintendo Wii igår kväll på tradera
E: Förlåt, va sa du? Jag har inget Nintendo för försäljning på tradera
N: Men du är Elin Alpne? (Så sa han min adress och mitt telefonnummer, pga omständigheterna vill jag inte lägga ut det här =P)
E: Ja det är jag men jag håller inte på att sälja något Nintendo
N: Vad menar du? Jag vann det igår
E: Nä, jag HAR för det första inget Nintendo och för det andra så har jag aldrig lagt upp något för försäljning på varken tradera eller någon annan sajt
N: Är du allvarlig?
E: Ja, det här är jättekonstigt ju!!
N: Men, du är allvarlig alltså
E: Ja, det är något läskigt på gång här

Så fortsatte vi prata en stund och han berättade för mig att han har i veckan budat på ett Nintendo Wii på tradera.se som säljs av alias "wohoo12", när han sedan vunnit budgivningen på lördagskvällen fick han ett vinnarmail där kontaktuppgifter till säljaren står.

Där stod mitt namn, min adress, mitt telefonnummer med en siffra fel, ett bankkonto nummer till ett konto på Nordea, som inte är mitt och sen ett meddelande om att man ska sätta inte pengarna på Nordea kontot och att det kan ta lite tid för "Elin" att skicka spelet eftersom hon jobbar i Norge.

Det var pga Norgehistorien som Niklas överhuvudtaget ringde till mig, annars brukar ju inte säljare och köpare ha kontakt, han ville fråga något angående leveransen. Annars hade han förmodligen satt in pengarna på kontot och sen fått vänta på sitt Nintendo, ganska länge.

Lurendrejeri! Humbug!! SKANDAL!!!

Jag vet ju inte om den här personen som säger att den är jag hade tänkt leverera spelet, det kanske den skulle men varför i helvete säger den att den är JAG!

Till saken hör att för att kunna skapa ett säljarkonto på tradera.se måste man ha ett personnummer som matchar namnet, det stäms av mot ett register. Så den här personen, den här bedragaren har alltså i princip ALLA mina kontakt- och personuppgifter!

Ska ringa till tradera.se idag och höra vad som står på, de har ingen telefonjour på helgerna, bara på vardagar mellan 9-12, vilket också suger! Ärendet är polisanmält.

Vad är det som händer, jag är rädd!

Inga kommentarer: